faq

Vanlig stilte spørsmål

Du kan legge inn en sperre for kredittopplysninger ved å logge deg inn via https://www.minexperian.no med BankID. Som forbruker vil du her også ha muligheten til å endre sperre av kredittopplysninger. Med en sperre av kredittopplysninger i ditt navn vil du hindre at noen har innsyn i dine kredittopplysninger. Dette betyr at ingen informasjon om deg utleveres ved en normal kredittvurdering, med mindre etterspørrer har lovmessig rett til å omgå sperren. Oppretter du en sperre, blir den stående helt til du selv opphever den. Merk at ved en sperre, kan det bli vanskelig å opprette kreditt i ditt navn, som f.eks å tegne abonnement eller ta opp lån.
Oppheving av en sperre for kredittopplysninger gjøres via www.minexperian.no i de tilfeller der man selv administrerer sperren. Gå inn på fanen for sperre av kredittopplysninger og velg deaktiver sperre for å endre status fra sperret (rød) til ikke sperret (grønn).
Dersom du har gitt fullmakt til en familiær person, verge eller instans til å administrere sperren, vennligst ta direkte kontakt med fullmaktshaveren da det ikke vil være mulig å oppheve sperren via portalen. Du vil da få opp en melding som henviser til Experian når du selv prøver å oppdatere status på sperren i portalen.
Den vanligste årsaken til at man blir kredittsjekket er at man har søkt om lån eller kreditt. Det kan være f.eks være i forbindelse med forbrukslån, forsikring, mobiltelefon, ny strømleverandør eller inngå avtaler om kjøp på avbetaling. Når en av våre kunder foretar en kredittsjekk av deg i Experian sin database vil du som privatperson automatisk få tilsendt et gjenpartsbrev med informasjon om hvem som har foretatt kredittsjekken, kontaktinformasjon til selskapet, samt kopi av informasjonen som er utlevert. Det er viktig at du tar kontakt direkte med selskapet som har foretatt kredittsjekket dersom du ikke kjent med hvorfor kredittsjekken er utført.
Det er kundene våre som tar beslutninger. Det kan variere fra sted til sted avhengig av kreditt policyen til en kunde og hvilken risiko de ønsker å ta i forbindelse med å innvilge kreditt. I noen bransjer kan det være høyere risiko for mislighold som gjør det lettere å få avslag enn i bransjer hvor det er lavere risiko forbundet med å innvilge kreditt. Det vil også si at det kan variere hvilke variabler som kan gi utslag i en kredittscore.
En betalingsanmerkning slettes så snart kravet er oppgjort og saken er avsluttet hos inkassobyrået eller instansen som har kravet. Vi får daglig oppdateringer fra både inkassoselskaper og offentlige registere. Har du spørsmål til et krav eller du lurer på restbeløp å betale, må du kontakte inkassobyrået/instansen som behandler saken. Dersom du lurer på hvem du skal kontakte angående saken, kan du finne informasjon om dette i din kredittrapport på www.minexperian.no. Du finner det under felt for kilde i seksjonen for betalingsanmerkninger.
Du kan enkelt logge deg på https://www.minexperian.no/ med din BankID. Her vil du få tilgang til en kredittrapport som viser informasjonen vi har registrert på deg:

  • Personalia

  • Ligningsopplysninger

  • Betalingsanmerkninger

  • Frivillige pantstillelser

  • Næringsinteresser

Informasjonen kan lastes ned som PDF og skrives ut.

Emner

Min Experian er en tjeneste levert av Experian AS. Tjenesten er rettet mot deg som privatperson, der du kan få tilgang til å lese dine gjenpartsbrev, administrere din kredittsperre og hente ut kredittinformasjon vi har lagret om deg. For å få tilgang til tjenesten kreves BankID.
Dersom du har mottatt en forespørsel om å logge deg på MinExperian.no så har vi et gjenpartsbrev vi ønsker å levere deg. Dersom du velger å ikke logge deg på med BankID, vil du motta gjenpartsbrevet via ordinær post eller Digipost. Ønsker du i fremtiden å motta gjenpartsbrev elektronisk må du gi samtykke på https://www.minexperian.no/.
Du kan enkelt logge deg på https://www.minexperian.no/ med din BankID. Her vil du få tilgang til en kredittrapport som viser informasjonen vi har registrert på deg:

  • Personalia

  • Ligningsopplysninger

  • Betalingsanmerkninger

  • Frivillige pantstillelser

  • Næringsinteresser

Informasjonen kan lastes ned som PDF og skrives ut.
Kredittopplysningsbyråene har ikke anledning til å bruke Folkeregisteret som førstehåndskilde til å registrere nye personer. Vår primærkilde for registrering av personnummer er derfor skatteligningen. Det innebærer at dersom du ikke har hatt skattbar inntekt i Norge innenfor de 3 siste offentlige ligningsårene, blir du ikke automatisk registrert hos oss. Dersom du likevel har behov for å bli kredittvurdert, kan du ta kontakt med vår forbrukerservice på telefon 815 55 420 fra mandag - fredag kl. 9-11. Hvis du ikke har mulighet å kontakte oss på telefon, kan du selvsagt kontakte oss via Digipost.
En kredittvurdering er en analyse av søkerens generelle betalingsevne. Denne analysen gjøres ved at en virksomhet (f.eks en bank) bestiller kredittopplysninger om deg fra et kredittopplysningsbyrå. Banken vil f.eks som oftest kredittvurdere deg før den gir deg kredittkort eller innvilger et lån. Har du betalingsanmerkninger, for lav inntekt eller for stort lån (eller en kombinasjon av disse), kan du risikere høyere rente på lånet eller at det ikke vil bli innvilget. Opplysningene gis kun ut til mottakere som har saklig behov for opplysningene i forbindelse med vurderingen av betalingsevnen din. En virksomhet vil som regel ha saklig behov for å sjekke betalingsevnen din dersom du ønsker å handle på kreditt, inngår avbetalingsordning eller ønsker å tegne et nytt abonnement, noe som innebærer at du betaler etter mottak av varen eller tjenesten.
Det er kundene våre som tar beslutninger. Det kan variere fra sted til sted avhengig av kreditt policyen til en kunde og hvilken risiko de ønsker å ta i forbindelse med å innvilge kreditt. I noen bransjer kan det være høyere risiko for mislighold som gjør det lettere å få avslag enn i bransjer hvor det er lavere risiko forbundet med å innvilge kreditt. Det vil også si at det kan variere hvilke variabler som kan gi utslag i en kredittscore.
Sperre av kredittopplysninger er ofte den mest effektive måten å forhindre identitetstyveri.
Da kan heller ikke våre kunder hente ut kredittopplysninger om deg, som igjen kan gjøre det vanskelig å opprette kreditt i ditt navn, som f.eks å tegne abonnement eller ta opp lån. En kredittsperre kan også brukes for å begrense eget forbruk.
Du kan legge inn en sperre for kredittopplysninger ved å logge deg inn via https://www.minexperian.no med BankID. Som forbruker vil du her også ha muligheten til å endre sperre av kredittopplysninger. Med en sperre av kredittopplysninger i ditt navn vil du hindre at noen har innsyn i dine kredittopplysninger. Dette betyr at ingen informasjon om deg utleveres ved en normal kredittvurdering, med mindre etterspørrer har lovmessig rett til å omgå sperren. Oppretter du en sperre, blir den stående helt til du selv opphever den. Merk at ved en sperre, kan det bli vanskelig å opprette kreditt i ditt navn, som f.eks å tegne abonnement eller ta opp lån.
Kredittopplysningsloven §16 sier at den som ønsker å registrere eller oppheve en kredittsperre, skal legitimere seg ved bruk av elektronisk ID. Dersom du ønsker å registre en sperre for kredittopplysninger, men verken har tilgang til BankID eller mulighet til å sende oss en henvendelse via digipost, kan du gjøre følgende: Gi skriftlig fullmakt til en person som kan kontakte oss via Digipost på dine vegne og samtidig be om å legge inn/oppheve sperren. Vedkommende må legge ved kopi av fullmakten inkl. kopi av din gyldige legitimasjon.
I en fullmakt trenger vi følgende informasjon;

  • Navn, fødselsnummer, underskrift og kopi av legitimasjon på den som gir fullmakt.

  • Navn og fødselsnummer på den som får fullmakt.

  • Informasjon om hva fullmakten omhandler. F.eks innsyn i økonomiske forhold eller tilgang til å administrere en kredittsperre.
Oppheving av en sperre for kredittopplysninger gjøres via www.minexperian.no i de tilfeller der man selv administrerer sperren. Gå inn på fanen for sperre av kredittopplysninger og velg deaktiver sperre for å endre status fra sperret (rød) til ikke sperret (grønn).
Dersom du har gitt fullmakt til en familiær person, verge eller instans til å administrere sperren, vennligst ta direkte kontakt med fullmaktshaveren da det ikke vil være mulig å oppheve sperren via portalen. Du vil da få opp en melding som henviser til Experian når du selv prøver å oppdatere status på sperren i portalen.
Digipost er veldig nyttig dersom du trenger å sende oss en henvendelse som inneholder sensitive opplysninger. For å sende en henvendelse via digipost, må du være registrert som bruker via digipost.no. Du logger deg inn med BankID. Når du er pålogget velger du «Ny Melding» og søker så opp Experian AS, organisasjonsnummer 881917122 for å sende meldingen til oss.
Hver gang det blir foretatt en kredittvurdering av en privatperson, blir det automatisk sendt ut et gjenpartsbrev til omspurte. Brevet inneholder informasjon om hvem som har foretatt kredittvurderingen, kontaktinformasjon til den av Experians kunder som har foretatt søket, samt kopi av de opplysningene som er utlevert. Alle foretak som har inngått en avtale med Experian, kan søke etter informasjon i våre databaser til bruk i sin kredittvurdering. Når det gjelder søk på både privatpersoner og foretak, skal det ligge et saklig begrunnet behov til grunn for søket. Det betyr at det foretaket som søker etter informasjon om deg, skal ha et reelt behov for å vite noe mer om din økonomiske situasjon. Dette kan for eksempel være dersom du søker om lån, kreditt, forsikring, mobiltelefon, ulike typer kort eller skal inngå avtaler om avbetaling. Dersom du vil vite hvorfor nettopp dette firmaet har foretatt et søk på deg, må du kontakte foretaket direkte. Kontaktinformasjon finner du i gjenpartsbrevet.
Den vanligste årsaken til at man blir kredittsjekket er at man har søkt om lån eller kreditt. Det kan være f.eks være i forbindelse med forbrukslån, forsikring, mobiltelefon, ny strømleverandør eller inngå avtaler om kjøp på avbetaling. Når en av våre kunder foretar en kredittsjekk av deg i Experian sin database vil du som privatperson automatisk få tilsendt et gjenpartsbrev med informasjon om hvem som har foretatt kredittsjekken, kontaktinformasjon til selskapet, samt kopi av informasjonen som er utlevert. Det er viktig at du tar kontakt direkte med selskapet som har foretatt kredittsjekket dersom du ikke kjent med hvorfor kredittsjekken er utført.
Du kan lese gjenpartsbrevet ved å logge deg på https://www.minexperian.no/ med BankID. Gjenpartsbrev, sendt elektronisk eller per post, vises i din Innboks.
Du kan motta varsel om gjenpartsbrev via SMS dersom du oppga telefonnummeret til den som gjennomførte kredittsjekken av deg. I SMS’en du mottar ligger det en link du kan benytte for å åpne gjenpartsbrevet. Linken er unik og kun tilknyttet den spesifikke kredittsjekken gjort hos vår kunde. Gjenpartsbrevet er også tilgjengelig på www.minexperian.nohvor du logger inn med BankID.
Dersom du har mottatt gjenpartsbrev via SMS må du bekrefte din identitet ved å taste inn ditt personnummer for å kunne åpne selve gjenpartsbrevet. Linken du har mottatt er unik. Dersom du heller foretrekker å lese gjenpartsbrevet i www.minexperian.no, kan du selvsagt gjøre det ved å velge “innboks” etter at du har logget deg inn med BankID.
Har du samtykket til å motta elektronisk gjenpartsbrev via vår portal på https://minexperian.no, blir du varslet via e-post når et nytt gjenpartsbrev er tilgjengelig. Du vil kunne se selve gjenpartsbrevet ved å logge inn på www.minexperian.no med BankID.
Har du en konto hos Digipost kan du motta gjenpartsbrevet der. Merk at dersom du har samtykket til elektronisk gjenpartsbrev på www.minexperian.no vil du motta gjenpartsbrev i denne portalen, ikke i Digipost.
En betalingsanmerkning oppstår når vi får innrapportert ubetalte inkassosaker, utleggsforretninger, gjeldsordning eller konkurs på deg som privatperson (eller foretak). Når en sak er gått til inkasso får du tilsendt en betalingsoppfordring. Dersom du ikke betaler denne, kan det bli tatt ut rettslig skritt og da rapporteres det betalingsanmerkning inn til kredittopplysningsbyråene.
Når en betalingsanmerkning blir rapportert til oss, vil den fremkomme i våre kredittvurderingsløsninger først 30 dager etter registreringsdato (med unntak av anmerkninger på utleggsforretninger tinglyst i offentlig register). Samtidig som saken blir registrert i databasen, blir det sendt et brev til vedkommende med informasjon om anmerkningen og om hvilken dato anmerkningen vil bli synlig for våre kunder.
Varslingsbrevet inneholder informasjon om hva slags type sak det gjelder, samt informasjon om det firmaet som har rapportert saken til oss. Har du spørsmål som gjelder kravet, må du ta direkte kontakt med det aktuelle inkassobyrået/prosessfullmektige, da det er de som har dokumentasjon om saken.
Person:
En betalingsanmerkning kan oversendes kredittopplysningsbyråer for registrering 30 dager etter rettslig skritt. Med rettslig skritt menes uttak av forliksklage, eller utleggsbegjæring i saker hvor det foreligger tvangsgrunnlag. Dersom skyldner har inngått nedbetalingsavtale med inkassator og denne avtalen ikke overholdes, kan saken rapporteres til oss umiddelbart.
For betalingsanmerkninger registret på Enkeltmannsforetak følger samme regler som for person

Foretak:
En betalingsanmerkning kan oversendes 30 dager etter at betalingsoppfordring blir sendt fra inkassator.
En sak kan ikke oversendes for registrering dersom kravet er omtvistet. Dette gjelder både på person og foretak. Dersom det blir avsagt dom i en sak, kan anmerkning ikke registreres så lenge kravet blir innfridd innenfor domstolens fastsatte frist.
En betalingsanmerkning slettes fra Experians register når vi mottar slettemelding fra prosessfullmektige eller offentlige registre.
En betalingsanmerkning som ikke er oppgjort, kan stå oppført i 4 år fra registreringsdato i vår database. Unntaket er heftelser tinglyst i et offentlig register. Her kan saken stå registrert hos oss så lenge den er tinglyst. Det er viktig å opplyse om at tiden kan forlenges dersom det tas et nytt rettslig skritt eller hvis den tinglyste heftelsen ikke blir slettet.
Dersom du mener saken er innfridd og skal slettes må du kontakteinkassobyrået/instansen som behandler kravet da de må sende ut melding om sletting.
En betalingsanmerkning slettes så snart kravet er oppgjort og saken er avsluttet hos inkassobyrået eller instansen som har kravet. Vi får daglig oppdateringer fra både inkassoselskaper og offentlige registere. Har du spørsmål til et krav eller du lurer på restbeløp å betale, må du kontakte inkassobyrået/instansen som behandler saken. Dersom du lurer på hvem du skal kontakte angående saken, kan du finne informasjon om dette i din kredittrapport på www.minexperian.no. Du finner det under felt for kilde i seksjonen for betalingsanmerkninger.
Dersom en anmerkning har status slettet i den historiske delen av innsynsrapporten på MinExperian, vil det si at den er slettet fra vår kredittopplysningsdatabase og vil da ikke være synlig for våre kunder ved en kredittsjekk av deg i vår database. Den vil heller ikke ha noe påvirkning for utregning av din nåværende kredittscore.
Vi mottar ligningstallene fra Skattedirektoratet når disse offentliggjøres.
Postene som benyttes fra ligningsattesten er: netto formue, alminnelig inntekt og utlignet skatt. Den alminnelige inntekt som kommer frem av likningen er et nettobeløp hvor fradragsberettigede utgifter og annet er trukket fra bruttobeløpet, og den alminnelige inntekten vil derfor avvike fra din bruttoinntekt.
Bruttoinntekten er ikke offentlig tilgjengelig informasjon og kan derfor ikke benyttes i modellen selv om vi blir gjort kjent med beløpet.
Experian AS er et kredittopplysningsbyrå underlagt lov om behandling av kredittopplysninger i kredittopplysningsvirksomhet. Experian behandler derfor personopplysninger i tråd med kredittopplysningsloven, herunder reglene om sletting. Opplysningene som du ser i innsynsrapporten i MinExperian viser også historiske data for inntil 10 år etter at de ble registrert i vår database. Vi er pålagt å vise historikk i henhold til innsynsretten i personopplysningsloven (GDPR). De historiske dataene vil stå med status slettet og er kun synlige for deg. De vil ikke fremkomme ved en kredittsjekk og de vil heller ikke ha innvirkning på din nåværende kredittscore.
Kredittscoring er en metode bedrifter bruker for å sjekke om kunder/potensielle kunders betalingsevne. Metoden bruker statistikk for å kunne forutsi en kundes økonomiske adferd, og baserer seg både på tidligere og nåværende adferd. Den skal blant annet si noe om:

  • sannsynligheten for tilbakebetaling av utstedt kreditt

  • risiko for mislighold av kreditt (betalingsevne)

  • sannsynligheten for kundefrafall

  • profitt økning/nedgang

Kredittscoring er i mange tilfeller en del av prosessen knyttet til kredittgivning og ytterligere informasjon tas i mange tilfeller i betraktning før en endelig beslutning. Det er som regel avhengig av både produktet det søkes om, søkerens kredittscore og praksisen selskapet som yter kreditten selv følger, samt hvilke lover som gjelder for selskapet basert på hvilken bransje de er i og hvilke produkter de leverer.
En scoremodell brukes for å sette kredittscoring i system. De forskjellige modellene kalkulerer graden av risiko som er knyttet til å gi kreditt. Hva som legges til grunn for scoringen varierer fra modell til modell, men spesielt i kredittsammenheng er det vanlig at modellen skal si noe om sannsynligheten for mislighold av kreditt.
En scoremodell inneholder flere variabler som til sammen gir den mest forutsigbare informasjonen. Scoremodellen rangerer kunder på en skala fra mest sannsynlig - til minst sannsynlig til å betjene lånene sine.
Våre opplysninger er objektive og det er opp til våre kunder om de innvilger eller avslår en søknad, vår scoremodell gir selskapet en anbefaling. Det er alltid bedriften som har foretatt kredittsjekk som alene avgjør om potensielle kunder skal godtas eller ikke, og kredittsjekken som gjøres hos oss er kun ment som en veiledende faktor i beslutningsprosessen. Ved ønske om individuell vurdering må det tas direkte kontakt med bedriften som foretar kredittsjekk, og kan ikke gjøres hos oss.
Gjeldsregistrene er blitt opprettet på bakgrunn av Gjeldsinformasjonsloven. Formålet er å legge til rette for mer presise kredittvurderinger, for å bidra til at færre husholdninger havner i gjeldsproblemer. Finansforetak er pålagt å rapportere inn til disse registrene og bruke tilgjengelig informasjon ved innvilgelse av lån eller kreditt.
Ja, ved å logge inn her på MinExperian med BankID vil du kunne se hvilke opplysninger som er registrert. Denne tjenesten er gratis for privatpersoner.
Privatpersoner vil kunne benytte seg av innsynsløsningen MinExperian for å få oversikt over egen gjeld.
Behandling av gjeldsopplysninger er hjemlet i Gjeldsinformasjonsloven. Experian Gjeldsregister behandler opplysningene basert på en sikker registerløsning som kontinuerlig oppdateres fra finansforetakene.
Virksomheter som benytter opplysningene kan ikke bruke dem til markedsføring eller lignende.
Gjeldsinformasjonsloven og -forskriften stiller også krav til sletting:

Gjeldsinformasjonsforetak skal slette:

  • Når gjelden er innfridd og eventuell kredittramme er avviklet.

  • Når oppdaterte gjeldsopplysninger er mottatt og registrert, skal tidligere gjeldsopplysninger slettes.

Virksomheter skal slette:

  • Så snart kredittscoremodeller er ferdigstilt

  • Når egne data er oppdatert og nødvendig validering er gjennomført

  • Senest tre måneder etter at de ble mottatt (Fristen gjelder ikke for gjeldsopplysninger som må oppbevares lenger for tilsynsformål)
Gjeldsopplysningene som vises i MinExperian kommer direkte fra finansforetakene. Du må ta direkte kontakt med kilden/finansforetaket for å rapportere feil. Når feilen er rettet hos kilden, vil Experian Gjeldsregister også oppdateres.
Experian Gjeldsregister inneholder kun informasjon om usikret gjeld, dvs. forbruksgjeld. Hvis du som privatperson ønsker oversikt over usikret gjeld som er registrert på deg, kan du logge inn på vår innsynsløsning MinExperian.
Dine og andres opplysninger vil automatisk bli overført til Experian Gjeldsregister fra Finansforetak som har registrert gjeldsopplysninger om deg og andre. Som privatperson er det ikke mulig å sende egne eller andres opplysninger manuelt til Experian Gjeldsregister. Hvis du ønsker en oversikt over hvilke data som er registeret på deg som privatperson, er dette mulig gjennom vår innsynsløsning MinExperian.
Banker og andre finansforetak med virksomhet i Norge er med hjemmel i Gjeldsinformasjonsloven og tilhørende forskrift pliktige til å rapportere gjeldsopplysninger til gjeldsinformasjonsforetak som Experian Gjeldsregister AS. Det er dermed ikke anledning til å reservere seg. Som privatperson kan du imidlertid få innsyn i egne opplysninger og rapportere eventuelle feil til finansforetakene.
Experian Gjeldsregister mottar fortløpende informasjon om nye , endrede (f.eks. endring i kredittramme) og avsluttede lån.

Kilder

Kredittopplysningene kan kun hentes fra følgende kilder:
  • Offentlig tilgjengelige kilder,
  • Inkassoforetak,
  • Statens kartverk og virksomheter som videreformidler eiendomsopplysninger fra Statens kartverk i henhold til forskrift om utlevering, viderebruk og annen behandling av opplysninger fra grunnboken og matrikkelen
  • Folkeregisteret,
  • Skattedirektoratet,
  • Gjeldsinformasjonsforetak,
  • Den registrerte selv,
  • Register over kredittsperrer, jf. § 16.

Opplysninger om konkurs, akkord og gjeldsforhandlinger kan bare hentes fra Brønnøysundregistrene og Norsk lysingsblad
En betalingsanmerkning vil påvirke din kredittscore negativt.